Wat is tractorpulling - Pulling team van Dijk

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:


Wie voor het eerst getuige is van een tractor pulling zal ongetwijfeld zijn ogen uitkijken bij het zien van al die krachtige en prachtige machines. Maar waar draait het eigenlijk om bij deze krachtigste motorsport ter wereld?

Sleepwagen
Het begint met een sleepwagen. De NTTO is de grootste organisatie in Nederland en staat voor Nederlandse Truck & Tractorpulling Organisatie. Deze organisatie kreeg in 1978 dankzij landbouwmachinefabrikant Vicon de beschikking over een eigen sleepwagen, die Keep Moving werd gedoopt. De wagen heeft in de afgelopen decennia al veel aanpassingen ondergaan, maar aan de principes is nog steeds niets veranderd. Het gewicht bevindt zich bij de start achterin en zal geleidelijk aan afhankeling van de afstelling zich tijdens de run naar voren laten schuiven waardoor er steeds meer gewicht op de voorste sleepvoet gaat drukken. Dit veroorzaakt geleidelijk aan voor steeds meer weerstand tijdens de run. Wie met de last de verste afstand weet neer te zetten heeft gewonnen.

Onderstaand de belangrijkste componenten waar de sleepwagen uit bestaat, zie foto rechts
1 Sterke ketting en noodstopverbinding
2 As voor aandrijving van ballastbak
3 Infrarood-prisma
4 Buffer
5 Versnellingsbak voor aandrijving van ballastbak
6 Rails waarop de ballastbak rolt
7 Ballastbak
8 Rode en groene lamp
9 Bestuurdersplaats
10 Dieselmotor
11 Tandemstel voor aandrijving van ballastbak en het terugrijden van de sleepwagen
12 Stalen messen
13 Sleepvoet
14 Extra wielen voor het terugrijden



110 meter = Full Pull
Bij tractor pulling moeten de deelnemers proberen om met hun voertuig een zware sleepwagen over een zo groot mogelijke afstand te verplaatsen over een 110 meter lange en twaalf meter brede kleibaan. Deze sleepwagen is aan de achterzijde voorzien van wielen, terwijl het gewicht aan de voorzijde rust op een sleepvoet. De wagen is verder uitgerust met een ballastbak, waarin maximaal twaalf ton aan stalen gewichten kan worden geplaatst. Bij de start van de ‘pull’ rust bijna al het gewicht op de wielen, maar doordat de ballastbak gedurende de trekpoging door de wielen van de sleepwagen naar voren wordt bewogen, zal er steeds meer gewicht op de sleepvoet gaan rusten. De benodigde trekkracht neemt daardoor toe, totdat de combinatie ten slotte tot stilstand komt. Komt de deelnemer voorbij de 110 meter heeft hij de maximale afstand afgelegt en wordt dit volstaan als een Full Pull.

Wie het verst komt, wint
Met behulp van infraroodapparatuur wordt vervolgens de afgelegde afstand opgemeten en vastgelegd. De deelnemer die de grootste afstand aflegt, is de winnaar. Vaak gebeurt het dat meerdere deelnemers met de sleepwagen de gehele baanlengte van 110 meter afleggen. In vaktermen heet dat een `full pull`. In dat geval wordt de sleepwagen verzwaard en moeten deze deelnemers in een `pull-off` uitmaken wie de sterkste is. Vaak wordt dan de zogenaamde `floating finish` gehanteerd. Daarbij moet de deelnemer gas blijven geven tot de combinatie tot stilstand komt, ook al wordt daarbij de 110 meter gepasseerd. Het doel daarvan is om een tweede `pull-off` te vermijden. Veel machines hebben geen of te weinig koelcapaciteit aan boord, zodat een derde pull te veel van het goede zou kunnen zijn.

Snelheid is alles
Omdat de sleepwagen aanvankelijk weinig trekkracht vraagt, moet de deelnemer proberen om in de eerste helft van de baan een zo groot mogelijke snelheid te bereiken. Hoe groter de snelheid, hoe meer meters er nog kunnen worden afgelegd nadat de sleepwagen zijn maximale remvermogen heeft bereikt. Alle energie die er in de snelheid van de tonnen zware sleepwagen is gestopt, komt er dan weer uit. Om die grote snelheid te kunnen bereiken, moet een tractor allereerst beschikken over veel vermogen. Vervolgens moet dat vermogen worden omgezet in werkelijke trekkracht en daarbij komt de bestuurder nadrukkelijk in beeld. Hij moet zorgen dat de banden de juiste spanning hebben, hij moet de goede versnelling kiezen en hij moet de ballastgewichten zo plaatsen dat zijn tractor een optimale gewichtsverdeling heeft. Al deze factoren variëren van baan tot baan. En uiteindelijk moet de bestuurder dan ook nog eens zorgen dat hij op het juiste moment gas geeft en moet hij de tractor met behulp van stuur en rempedalen binnen de witte kalklijnen zien te houden. Doet hij dat niet, dan volgt onvermijdelijk een diskwalificatie. Uiteindelijk is het dus zaak om met al deze factoren proberen een zo ver mogelijke afstand af te leggen.

Wie hiervan zich bij de top 4 verste afstanden rijdt of een full pull neerzet gaat de finale in. Wie bij deze verzwaarde afstelling de verste afstand neerzet heeft gewonnen.







 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu